10:21, 27 Iunie 2016
, PRO TV

Dionis Cenusa: OP-ED - Ce pret trebuie sa platim pentru a ne apropia de Europa?


De-a lungul ultimului deceniu, integrarea europeana a devenit o sursa permanenta pentru dezbateri false sau pentru raspandirea unor asteptari exagerate in randul publicului din Moldova. Odata cu avansarea regimului fara vize cu UE, numarul moldovenilor care viziteaza Europa a crescut simtitor. Cu toate acestea, impactul asupra intelegerii lor cu privire la UE ramane nesemnificativ.




Despre „profitori”


Unii oameni simplifica UE, imaginandu-l drept o sursa nesfarsita de beneficii care provin din exterior, in mod gratuit. Ei percep Bruxelles-ul ca un donator care poate asigura asistenta ieftina sau chiar gratuita in schimbul unei simpatii pro-UE. O astfel de abordare slabeste grav notiunea de "conditionalitate", care insoteste asistenta UE. Dar si serveste drept critica pentru cei care percep "conditionarea" ca o amenintare la adresa suveranitatii nationale. Pana in prezent, doar cateva voci din Moldova au avut curajul de a le reaminti cetatenilor ca asistenta UE provine din impozitele platite de cetatenii din cele 28 de state membre ale Uniunii Europene. Ideea ca ajutorul nu vine gratis este destul de slaba. insa, in realitate, beneficiile de care moldovenii se pot bucura provin din angajamente clare pe care guvernul trebuie sa le indeplineasca.

 

Responsabilitati partajate



In prezent, exista perceptia ca UE contribuie la inrautatirea guvernantei politice in Republica Moldova. Cu siguranta, UE a inteles gresit semnalele venite de la Chisinau, interpretand eronat politica locala si acordand incredere cu usurinta amatorilor politici, denumiti drept pro-europeni. Dar aceasta critica este doar partial legitima. Mass-media locala, organizatiile non-guvernamentale si partide politice de opozitie impartasesc, de asemenea, responsabilitatea. Multi dintre acestia au fost strans legati cu partidele politice aflate la guvernare, fapt ce ii transforma in complici. Cu toate acestea, aproape nicio critica dura  nu a fost adresata institutiilor mass-media si ONG-urile pentru ca au fost tolerante fata de asa-numitele partide politice pro-UE pana in 2013-2014. Mai mult decat atat, o mare parte din critici merita sa mearga spre partidele de opozitie. Fiind jucatori distructivi, nedemni de incredere sau profund demagogici, acestia nu au reusit sa mobilizeze cetatenii mai devreme, anticipand astfel crizele care au devastat politica moldoveneasca incepand cu 2012.



Cum ar trebui sa fie



Adevarul despre integrarea europeana in Moldova este undeva la mijloc. intr-adevar, interesele UE constau in construirea unei vecinatati sigure, stabile si prospere, si nicidecum nu de a o distruge sau de a o diminua pe aceasta. Dar, pentru a atinge acest obiectiv, este necesara o "hora" mare, care sa implice toti actorii relevanti - guvernarea, opozitia, mass-media, societatea civila si cetatenii. Schimbari eficiente si durabile nu pot rezulta din instrumente pure de conditionare detinute de UE si a alte parti interesate. Trebuie sa fie aplicate instrumente intra si inter-sectoriale de cooperare, dialog si monitorizare. Dependenta totala de "conditionalitate" externa ar trebui sa fie inlocuita cu o larga participare civica, institutii media profesioniste si opozitie politica constructiva, care au ca scop sa serveasca intereselor nationale si publice. "Conditionarea" poate juca un rol important, dar trebuie sa fie folosita aditional la eforturile venite de la actorii locali.



Care este pretul?



Europa este departe de a fi perfecta, dar aceasta evolueaza si scopul acesteia este de a deveni un loc mai bun pentru cetatenii europeni. Moldova este implicata in procesul de invatare din experienta europeana si are posibilitatea de a urmari cele mai bune practici, folosind expertiza si asistenta financiara oferita de UE si statele sale membre. Nicaieri in lume UE nu este la fel de generoasa precum in relatia cu vecinatatea sa estica, unde tarile partenere pot beneficia de sprijin semnificativ si cu multiple fatete. Pentru a beneficia in totalitate de acest sprijin, este nevoie de un guvern de incredere, societate civila pe deplin angajata, dar si opozitie constructiva. La fel, aceasta ar trebui sa includa un sistem de justitie independent si cetateni activi, care cer fara teama respectarea drepturilor sale civile si politice, precum si a celor sociale si economice.



Ar trebui sa fie clar ca transformarea intr-o tara si societate europeana vine cu un pret. in primul rand, partidele politice din Moldova trebuie sa invete sa lucreze pentru oameni si nu pentru propriul lor castig pe termen scurt sau lung. Principalul motor al schimbarii politice consta in partidele politice de la guvernare, ca singurii jucatori care primesc legitimitatea publica de a actiona in numele majoritatii. Acestea trebuie sa fie transparente, democratice si, bineinteles, legitime. Alte ingrediente necesare sunt democratia interna, finante publice curate si deschise, politici publice inteligente, pe care partidele politice ar trebui sa le reflecte pentru a putea fi acceptate in competitia politica.



In al doilea rand, cetatenii ar trebui sa invete sa devina pretentiosi, meticulosi si sa ceara de la partidele politice atat la votare, cat si intre ciclurile electorale. Organizatiile non-guvernamentale si institutiile media au obligatia morala de a contribui la realizarea acestui obiectiv.
In al treilea rand, e nevoie de instituirea unei comunitati de afaceri solide. Fiind cel mai dinamic segment al societatii, comunitatea de afaceri are potentialul de a genera schimbari majore. Prin imbunatatirea comportamentului si gandirii personalului sau, mediu de afaceri poate cultiva o armata constienta si riguroasa a angajatilor, dar si a cetatenilor. Este, de asemenea, cazul in care intreprinderile, in special cele mai mici, joaca un rol important in asigurarea democratiei si a economiilor liberale si deschise, si, ca atare, sunt actori importanti pentru schimbari durabile.



Ar putea suna ca o reteta idealista pentru rezolvarea problemelor Moldovei. Insa, in realitate, acestea sunt etapele inevitabile prin care societatea moldoveneasca trebuie sa treaca pentru a evolua. Pentru a realiza o apropiere de cele mai bune practici europene este nevoie de a schimba "modul de operare" a institutiilor de stat, companiilor, organizatiilor non-guvernamentale, dar si a cetatenilor. 

Alte ştiri despre: