21:26, 4 Octombrie 2018
, PRO TV

"De ce s-a privatizat Air Moldova?" Ce spune Vladimir Cebotari, Grigore Cobzac si Vladimir Turcan, la emisiunea InPROfunzime


Invitati la emisiunea InPROfunzime, Vladimir Turcan, Vladimir Cebotari si Grigore Cobzac au vorbit despre privatizat AirMoldova si tranzactiile care au fost efectuate.


 

Lorena BOGZA: "De ce s-a privatizat Air Moldova?" 

 

Vladimir Turcan, deputat PSRM: "Noi cunoastem foarte bine cum la noi in Moldova merge procesul privatizarii. Cu atat mai mult, atunci cand vorbim de obiectele care intra in proprietatea statului.

 

Apare doar un concurent, care intra in posesia acestui obiectiv. Noi vorbim despre ceea ce reprezinta un obiect strategic. In orice stat, fie Franta, Germania, SUA, sunt aceste obiecte strategice protejate la maximum si controlate.

 

Aceste incercari de a privatiza, ca de obicei, trebuie sa fie precedat de un audit foarte minutios, verificarea de ce anume a ajuns acest obiect la un stadiu aproape de faliment, cine a fost cointeresat. Audit international si independent. Structurile din RM, care pot sa faca acest audit sunt practic capturate."

 

Vladimir Cebotari, fost ministru PD: "Solicitarea de a vinde aceasta companie dateaza inca din 2008. In 2011 mi se pare, nu sunt sigur, a luat statul decizia ca acest bun sa fie deetatizat. Ulterior, se discuta despre surse financiare care pot intra in buget, nu era exclus Air Moldova, iata ca in 2018 acest proces s-a produs.

 

Inteleg eu ca de fapt, de aceasta data, inclusiv necesitatea privatizarii, a fost dictata de dotariile pe care le-a acumulat Air Moldova. Fiind o companie de stat si fiind in pragul sezonului de iarna, cand facturile de vara te ajung, exista un risc foarte mare ca sa se renunte la prestarea anumitor decizii.

 

Astfel, compania ar fi putut sa ajunga la incapacitatea totala de achitare a tuturor achizitiilor. Air Moldova ar fi putut obliga chiar si statul sa achite datoriile. In acelasi timp, sa recunoastem... nu este un oarecare raport care va viza Romania.

 

Sa recunoastem, statul este un administrator mai prost, decat este privatul. Din motiv ca cei care reprezinta statul adesea sunt intr-un fel in temere de a-si asuma anumite riscuri. Si in acelasi timp, cei care lucreaza pentru stat si nu lucreaza la privat, ei nu risca cu propriul capital."

 

Grigore Cobzac, deputat PLDM: "Zilele acestea, subiectul a fost destul de mediatizat. Concluzia mea este ca a fost ceva fraudulos, pregatit din timp si exercitat cu mult sange rece. Fara a inventa scheme.

 

Se impotmoleste in datorii, se mimeaza un concurs cu persoane interpuse si se acapareaza. Aici cuvantul cheie sunt datoriile. Noi am solicitat detaliat sa ne prezinte istoria acestor datorii. Eu confirm ca a fost o afacere frauduloasa, de la acel consortiu, care pana la urma a castigat acest concurs.

 

Eu cred ca datoriile se fac artificial si cei care stau insptele acestor privatizari sunt si cei din spatele datoriilor. Si cand se angajeaza sa plateasca datoriile, ei intorc tot la cei care au format datoriile."

 

Lorena BOGZA: "Daca nu Parlamentul poate sa ceara informatie despre acest lucru, cine altcineva ar putea sa o faca?"

 

Vladimir Cebotari, fost ministru PD: "Eu sunt adeptul unui control parlamentar foarte riguros. Nu eu sunt cel care astazi a votat in Parlament. O sa discut cu colegii si o sa vad."

 

Vladimir Turcan, deputat PSRM: "Reactia a fost ca de obicei, sa punem la vot, majoritatea nu sustine si domnul Candu spune "va multumesc".

 

Vladimir Cebotari, fost ministru PD: "Piata este, trebuia doar sa fie administrata corect compania."

 

“Air Moldova” nu mai este o intreprindere de stat. O firma cu un capital de jumatate de milion de lei a platit pentru operatorul aerian 50 de milioane de lei. Pretul este atat de mic, pentru ca noii proprietari s-au angajat sa plateasca datoriile Air Moldova, estimate la 1,2 miliarde de lei, se arata intr-un comunicat al Agentiei Proprietatii Publice.

 

49% din capitalul noului proprietar al operatorului aerian apartine Blue Air, o companie privata de aviatie din Romania, cu sediul la Bucuresti. 51 la suta din SRL sunt detinute de doi oameni de afaceri din Republica Moldova. Unul este Serghei Melnic, fost candidat la functia de guvernator BNM. Celalalt, pe nume Andrei Ianovici mai este si coproprietar al unei companii avia din Georgia.

 

Noul actionariat precizeaza intr-un comunicat de presa ca va mentine programul de zbor al Air Moldova si se angajeaza sa investeasca in infrastructura si modernizarea flotei.

Alte ştiri despre: