10:48, 3 Februarie 2012
, Vitalia Pavlicenco

Vitalia Pavlicenco: MJ hartuieste PNL-ul unionist. Apel catre deputatii PL, PD si Mihai Godea


Dupa ce, cu o intirziere de trei zile fata de prevederea legii, Ministerul Justitiei a trimis un raspuns confuz si batjocoritor presedintelui PNL in legatura cu Noua Redactie a Statutului, pe care, practic, nu a inregistrat-o, spunind ca va sesiza Curtea Constitutionala in legatura cu art.41(4) din Constitutie, iata ca au trecut 16 zile de la acel raspuns si MJ nu a sesizat inca CC. incercarile noastre verbale, telefonice, precum si in scris - de a afla care sunt termenele legale, uzuale sau rezonabile, in care trebuie sa se incadreze MJ si sa faca ce a promis – nu s-au soldat cu succes.


Scriem acest articol cu semne diacritice, pentru ca dorim sa subliniem, în mod special, cuvîntul ”hartuieste” – asa califica PNL comportamentul Ministerului Justitiei.

 

O fi din cauza – asa cum putem judeca dupa scrisoarea primita de la MJ – 1) a lipsei de argumente temeinice pe care sa le aseze un functionaras într-o scrisoare catre o institutie serioasa precum e CC; 2) o fi ca MJ nici nu intentioneaza sa sesizeze CC, ca, de fapt, adevaratul scop al MJ e de a HARȚUI Partidul National Liberal si conducerea formatiunii – ramîne sa vedem. Noi, deocamdata, credem ca la mijloc este HARȚUIREA si discriminarea PNL, împiedicarea formatiunii de a-si desfasura activitatea, pentru ca actuala conducere este proruseasca, santajabila si, în plus, suparata pe Pavlicenco, pentru ca a criticat mereu PLDM, dar si pe membrii PNL, ”care stau pe lînga Pavlicenco”.


Cînd, acum trei ani, actualul ministru al justitiei, Oleg Efrim, a fost vizat de mine foarte critic într-un articol pe blog, legat de trecutul sau si al unui Cazan de la Cancelaria Guvernului, intrati în grupul liberal-democrat dupa ce au fost în grupul Puterii comuniste sau alaturi de cei mai ”marcanti” satrapi bolsevici moderni, am stiut ca ne punem o bomba sub fund, care, iata, rasbunator fiind tovarasul ministru, acum ne-a aratat ”gde raki zimiuit”. Adica se razbuna elementar. Nu ne miram. Noi am spus, de la bun început, ca liberal-democratii sunt un fel de mascati agrarieni, comunisti, ca sunt exponenti ai fortelor politice si oculte rusesti, antiromânesti. Faptul ca Efrim nu vrea sa înregistreze Noua Redactie a Statutului PNL, arata ca el se razbuna ori din capul lui, fiindu-i lezat amorul propriu cînd i-am spus vorbe critice, ori ca asa i-a spus sa faca Filat. Domnule Filat, daca nu e asa, demonstrati-ne. 


Nu mai spunem de ”grija” pentru a nu-l deranja sau supara pe Formuzal, care, a doua zi, dupa Congresul PNL, la sigur sfatuit de liberal-democrati, care au pus la cale scenariul antiPNL, a si ”sesizat” MJ ca PNL a adoptat ”modificari anticonstitutionale” la Congresul al III-lea. Ce stire a dat presa servita de Ministerul Justitiei, puteti urmari imediat mai jos.


Noi prevenim Ministerul Justitiei ca întelegem foarte bine ce face si cu ce se ocupa. Nici nu refuza, dar nici nu sesizeaza Curtea Constitutionala. Vad ca vom avea în curînd de lucru – sa protestam în fata MJ, pentru început. Apoi, poate, si în fata CC. Vom scrie si Ambasadelor straine si institutiilor internationale despre îngradirea drepturilor cetatenilor RM, membri ai PNL.


Vineri va fi depusa o scrisoare repetata pe adresa MJ, dupa ce am adresat una legat de termenele legale în care MJ urmeaza sa sesizeze Curtea Constitutionala, desi noi consideram ca e vorba de un abuz, de o aberatie si o decizie dicriminatorie si chiar de intimidare si santaj la adresa PNL. Am asteptat 16 zile, ne-am expus si Pozitia public (speram ca nu din motive de suparare MJ nu a depus, pîna acum, sesizarea la CC…).  Însa … nimic. Expediem MJ si Pozitia aceasta, pe care o vom expedia si altor institutii.


Domnule sau tovarase ministru,

De cînd exista PNL am avut numai probleme cu Puterea comunista. Înteleg, veniti de acolo, dar acum sunteti în PLDM. Ani întregi (mai exact – cinci) am fost persecutati si discriminati de PCRM si jumatate din Raportul prezentat de mine la Congresul PNL e despre acest calvar. Dar am sprijinit PL, PLDM si AMN în campania pentru alegerile parlamentare anticipate de la 29 iulie 2009 si nu pentru a ne discrimina în continuare, cînd acum ati venit la putere si continuati abordarile si practicile comuniste, prostataliste, dar de fapt, antidemocratice si antiromânesti. Ati aruncat la gunoi deciziile instantelor de judecata prin care noi ne-am cîstigat dosarele cauzate de cîrdasia PCRM+PLDM în Comisia Electorala Centrala, prin care ne-ati interzis spotul unionist. Degeaba cineva de la Minister vroia sa ne convinga de faptul ca MJ are fata umana si nu e organ represiv. Ati redevenit organ represiv imediat cu venirea Dvs. la Minister si ne vom judeca inclusiv cerîndu-va despagubiri pentru calvarul, nervii si prejudiciul pe care ni-l cauzati.


ACUM ADRESAM O RUGAMINTE DEPUTAȚILOR PL, PD SI DEPUTATULUI MIHAI GODEA.

În activitatea mea de om politic, de deputat curajos si de reprezentant al PNL în Parlament, am aparat urmatoarele partide: PPCD, cînd era persecutat de comunisti, PL, hartuit cînd a organizat marsul auto cu retragerea trupelor ruse (exista interpelarile si raspunsurile), PLDM (cînd era persecutat de PPCD si PCRM), din care a facut parte si Mihai Godea.


PNL a aparat PD si a chemat PL+PLDM sa atraga PD într-o coalitie proeuropeana, cînd acest partid oscila între PL+PLDM si PCRM.


PNL face apel catre aceste partide si persoane sa ceara Ministerului Justitiei sa înregistreze Noua Redactie, cu prevederea obiectivului Unirii cu România. Nu deveniti complici ai lui Filat.


Pentru PL spunem, în mod special, urmatoarele: pentru deputatii PL aceasta rugaminte a PNL este una speciala. Daca va credeti democrati si români (nu neaparat unionisti), faceti interpelare si luptati pentru dreptul la libertatea de exprimare, la pluralism politic, mai ales ca suntem sub protectia art.10 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului. Daca nu veti face asta, vom banui ca sunteti complice, împreuna cu întreaga guvernare din care faceti parte, la acest abuz si la aceasta discriminare din partea MJ. Sa nu va faceti iluzii ca veti fi mereu la guvernare si ca ati renuntat pe veci la mesajul si obiectivul unionist. Va veni timpul si, daca azi, nu aparati un alt partid, mai ales românesc si unionist, veti ajunge sa regretati acest fapt, Dumnezeu o sa va pedepseasca si veti avea probleme cu exact acest lucru cînd veti dori sa preluati mesajul si obiectivul unionist. Credeti-ma, cine sapa groapa altuia – direct sau indirect – cade primul în ea. Ridicati-va de asupra orgoliilor si sentimentelor marunte.


Este îngrozitor ca, în Republica Moldova, se poate înregistra dupa un congres facut pe ascuns, fara sa auda cineva, un partid cum e cel al lui Viktor Stepaniuk, acum, se pare, aliat al lui Filat, într-un apartament. Este îngrozitor ca se poate înregistra un alt partid, pe care noi îl consideram diversionist, dar aliat si el al lui Filat, cel al lui Formuzal.


Si este la fel de îngrozitor ca, în Republica Moldova, parte a CEDO, nu se poate înregistra, sub o guvernare pretins necomunista, pretins proeuropeana si pretins democrata, un partid românesc, unionist!!!, care si-a desfasurat un congres public, avînd o prezenta de circa 500 de invitati si delegati, transmis pe www.privesc.eu si pe Canalul de televiziune Accent TV, cu oaspeti inclusiv reprezentînd partide parlamentare din România. 


Ce crede despre aceasta Ambasada României? Sau aceasta se bucura de neînregistrarea unui partid unionist (”sa nu fie, carecumva, învinuita de ”ingerinta în treburile interne ale statului maldavinesk”?), avînd în frunte un Ambasador care merge semet la Biserica rusa a lui Vladimiruska? Ce sa mai credem cînd unii diplomati români merg la Biserica rusa pentru ca sa nu fie considerati, probabil, ”nationalisti”? Poate ca Ambasada României, ca Ambasada a unui stat membru al NATO si UE, va sesiza Guvernul RM sa nu aplice discriminarea fata de partidele unioniste?


Membrilor si simpatizantilor PNL le spunem sa nu-si faca griji, pentru ca presedintele PNL, organele de conducere si de control sunt recunoscute si înregistrate dupa Congresul partidului, Programul nostru, unionist, în Noua Redactie, este în aplicare,si e publicat pe site-ul www.pnl.md, iar, pîna va intra în vigoare Noua Redactie a Statutului, PNL functioneaza în baza vechiului Statut. Daca, dupa examinare, CC îi va interpreta clar si ministrului justitiei, cum sa înteleaga domnia sa Constitutia si va fi obligat sa ne înregistreze – asta va fi o situatie, adica ne va înregistra si Noua Redactie a Statutului. Daca va fi o alta decizie a CC, Ministerul Justitiei ne va înregistra Statutul, exceptînd fragmentul prevazînd ”Unirea cu România”, dar asta va fi pîna la o alta decizie, care va fi pronuntata la CEDO. Nu va lasati înselati de diversiunea guvernantilor si a selinilor, formuzalilor, ce vorbesc incorect de neconstitutionalitatea PNL. Partidul exista si nu a comis nimic absolut nelegal, ca sa fie atacat pentru neconstitutionalitate. Însa Ministrul Justitiei va raspunde pentru prejudiciul adus membrilor PNL.


Publicam mai jos toate documentele încadrate acestei situatii.

 

Aici, mai sus, avem Scrisoarea Ministrului Justitiei, trimis presedintelui PNL pe 17 ianuarie 2012. Noi l-am mai publicat o data.

Победа государственников: Минюст не зарегистрировал унионистский устав НЛП

http://ava.md/news/014411-pobeda-gosudarstvennikov-minqst-ne-zaregistriroval-unionistskii-ustav-nlp.html

 

Победа государственников: Минюст не зарегистрировал унионистский устав НЛП

 

Министерство юстиции Республики Молдова пока воздержалось от регистрации нового устава Национал-либеральной партии, в котором главной целью политформирования объявлялась ликвидация молдавской государственности посредством объединения с Румынией.

 

Об этом ведомство проинформировало Партию регионов Молдовы, которая ранее направила в Минюст требование запретить антиконституционную деятельность НЛП.

 

В письме министерства сообщается, что 14 декабря Национал-либеральная партия направила для регистрации в Минюст пакет программных документов в новой редакции. Однако, Минюст на данный момент не утвердил новый вариант документов НЛП. Одновременно с этим, как отмечается в письме, Министерство юстиции обратилось в Конституционный суд за разъяснением 4п. 41 статьи Конституции Республики Молдова, запрещающей антиконституционную деятельность политических партий.

 

Как сообщалось ранее, 8 декабря председатель Партии регионов Молдовы Михаил Формузал подал в Министерство юстиции Республики Молдова заявление с требованием отмены регистрации Национал-либеральной партии. В документе, поданном в министерство, отмечалось, что НЛП в своей деятельности допускает незаконные антиконституционные действия. В частности, речь идёт о принятых на съезде проектах программы и устава организации, согласно которым одной из целей НЛП провозглашается ликвидация молдавской государственности путём объединения РМ с Румынией. В своём требовании ПРМ сослалась, в частности, на 41 ст. Конституции, в соответствии с которой «партии и другие общественно-политические организации, цели или деятельность которых направлены против политического плюрализма, принципов правового государства, суверенитета, независимости и территориальной целостности Республики Молдова, являются неконституционными».

                         

 

Ministerului Justitiei al Republicii Moldova                       

                                    C  E  R  E  R  E

 Chisinau                                                          03 februarie 2012

 

În conformitate cu extrasul din Registrul de Stat al organizatiilor necomerciale, eliberat de Ministerul Justitiei al Republicii Moldova nr.05-7742 din 17.01.2012, PNL este înregistrat pe 02.02.2007cu numarul  de înregistrare 38.

 

Pe 14 decembrie 2011, PNL a depus cerere cu privire la înregistrarea Statutului în Noua Redactie, adoptata la Congresul III-lea al PNL din 03.XII.2011.

 

Contrar prevederilor imperative si prohibitive ale legislatiei în vigoare a Republicii Moldova, în speta ale Legii nr.294-XYI din 21.XII.2007 privind partidele politice, Ministerul Justitiei a sfidat nejustificat termenul de prescriptie de 30 de zile, statuat prin art.8 alin.(3) din Legea nominalizata, si tocmai pe 17.01.2012 a remis PNL o expunere teoretica echivoca, superficiala si nejustificata.

           

Ministerul Justitiei, depasindu-si limitele competentelor, a ignorat REGULAMENTUL aprobat prin Hotarîrea Guvernului Republicii Moldova nr.129, din 15 februarie 2000, si sfidat principiile generale ce statueaza, în mod expres, ca ”Ministerul  Justitiei ca organ central al administratiei publice de specialitate, asigura realizarea politicii de stat în sfera justitiei”, iar în activitatea sa conform prevederilor pct.3, Ministerul Justitiei ,,.se calauzeste de Constitutia Republicii Moldova, de Legea cu privire la Guvern, alte legi si hotarîri ale Parlamentului, decrete ale Presedintelui, de hotarîrile si dispozitiile Guvernului, precum si de prezentul regulament”. 

           

Conjunctura circumstantiala, modalitatea de abordare a cauzei denota, cu certitudine, ca Ministerul Justitiei al RM s-a autoexonerat, fara temei legali, în mod deliberat, de la obligativitatea asigurarii drepturilor si intereselor legale ale PNL si intentionat, cu mod direct, a axat procedura de înregistrare a Noii Redactii a Statutului PNL într-o polemica teoretica ambigua, contradictorie si si-a arogat ilegal dreptul de a interpreta/talmaci – facînd-o confuz si eronat – prevederile explicite si expuse exhaustiv ale normelor de drept.

           

Incoerente si ipotetice sunt afirmatiile Ministerul Justitiei  precum ca ,,… Statutul în redactia noua, aprobat la sedinta Congresului din 3 decembrie 2011, ar putea fi interpretat ca venind, aparent, în contradictie cu principiiile suveranitatii si independentei, acestea totusi nu constituie prin sine un motiv de interzicere a activitatii partidului doar pe seama faptului ca aceste declaratii au fost facute publice”.

           

Irelevanta si impardonabila este referinta Ministerului Justitiei la practica CEDO si la jurisprudenta nationala. Interpretarea ”abila” si premeditat eronata a cauzei enuntate denota cu certitudine caracterul dolosiv al deciziei Ministerului de Justitie de a adresa o asemenea scrisoare PNL.  

           

Exceda limitele criticii admisibile si hazardate prin afirmatia ,,Este necesar de a diviza, în acest sens, elementele de facto si de jure a unor asemenea declaratii si totodata de apreciat în substanta aceste modificari în actele de politici ale PNL”.

           

Prin afirmatiile iresponsabile si nejustificate, de tipul ,,…De jure, modificarile propuse vin în contradictie cu prevederile legale a legii fundamentale si a legii speciale, nu atunci cînd acestea constituie simple declaratii politice ci atunci cînd ele devin demersuri în modificarea în actele de constituire”, Ministerul Justitiei, premeditat si iremisibil, a omis prevederile legale ale Constitutiei Republicii Moldova si ale legii speciale notificate.

           

Inopozabila, tendentioasa si lipsita de suport juridic este afirmatia ca, de facto, ”modificarile PNL, din momentul în care se materializeaza în statut în redactie noua, depasesc limitele simplelor declaratii politice facute în contextul dezbaterilor publice si a pluralismului politic”.

           

În scopul redarii unui comentariu cu impact ponderabil, Ministerul recurge la manevre suspecte si irelevante, denaturînd, cu reavointa, textul integral si discrepant, invocînd, fara pic de jena, ca  ,,..Simpla referinta la expresia ,,prin cai pasnice” nu este suficienta pentru a dezvalui metodele si mijloacele folosite”.

           

Inexplicabil si iremisibil, Ministerul Justitiei a omis textul integral, potrivit caruia: ,,PNL pledeaza pentru unificarea – pe cale pasnica, democratica – a celor doua state românesti… Partidul militeaza pentru acest obiectiv prin mijloace legale, nonviolente, conforme cu principiile fundamentale ale democratiei”.

           

Devanseaza orice imaginatie cum Ministerul Justitiei, în mod ilicit, a derogat de la înregistrarea modificarilor în Statutul PNL si si-a declinat competenta: ”Astfel, tinand cont de cele expuse, Ministerul Justitiei a decis sa sesizeze Curtea Constitutionala în vederea interpretarii art.41 alin.(4) din Constitutie.”

           

Este demn de retinut sarcasmul rigid, denigrator si lipsit de consideratiune pe care Ministerul Justitiei îl camufleaza în afirmatia: ,,Despre Decizia emisa ulterior Veti fi informata suplimentar”, dupa care nu putem afla pîna azi care e modalitatea si termenele legale în care, în atare cazuri, Ministerul Justitiei sesizeaza Curtea Constitutionala, ca PNL sa nu fie lasat – credem noi, în mod intentionat, – în stare de suspensie.  

          

Incertitudinea si inadvertenta manifestate de Ministerul Justitiei la înregistrarea Noii Redactii a Statutului PNL este incontestabil calificata de PNL ca o imixtiune inadmisibila în activitatea Partidului politic PNL.

           

Prin actiunile premeditate, ilegale si compromitatoare, comise de Ministerul Justitiei, Partidul National Liberal se considera discriminat, privat de dreptul de a-si promova si realiza obiectivele si sarcinile statutare, chiar provocat la actiuni ilegale care, ulterior, fiind monitorizate de Ministerul de Justitie, sa fie calificate în functie de gradul de culpabilitate incriminat, care sa conduca suspendarea activitatii partidului sau lichidarea acestuia.

       

Aceste suspiciuni si ”incertitudini” iresponsabile, manifestateate de Ministerul Justitiei în raport cu PNL au loc în conditiile cînd PNL, pe parcursul activitatii sale începînd cu anul 2007, a respectat legislatia în vigoare a Republicii Moldova, a contribuit si contribuie la exprimarea libera a vointei politice a cetatenilor RM în conditiile legii, pluralismului politic si pluralismului de opinii, participînd la alegeri si avînd rezultate. Nemaivorbind de faptul ca, dimpotriva, PNL a fost victima unor interdictii la care a fost supus abuziv din partea institutiilor statului, cum ar fi Ministerul Justitiei si Comisia Electorala Centrala, dupa care Partidul National Liberal a atacat aceste acte de persecutare în justitia nationala si a cîstigat dosarele pe baza precedentelor si a legislatiei CEDO. Credem ca Ministerul Justitiei si CEC ar trebui suspectate de nerespectarea legislatiei Republicii Moldova, fapt confirmat prin experienta trista a PNL în raport cu aceste institutii ale statului.

           

În scopul redresarii situatiei artificial inventate de Ministerul Justitiei, al contracararii unor repecusiuni nedorite, este oportun ca Ministerul Justitiei sa manifeste discernamînt, impartialitate, sa onoreze prevederile imperative ale legislatiei în vigoare, de aceea solicitam:

           

1.Sa asigure respectarea drepturilor constitutionale ale cetatenilor Republicii Moldova, care sunt membri ai PNL, statuate în art.41 alin.(3) din Constititia Republicii Moldova si, în concordanta cu art.10 alin.(3) din Legea nominalizata, sa înregistreze Noua Redactie a Statutului PNL.

           

2.În conformitate cu dispozitiile exprese si exhaustive ale art.8 alin.(3) din Legea privind partidele politice nr.294-XVI din 21.12.2007, în termen de o luna de la data depunerii documentelor sa adopte o decizie de înregistrare a partidului politic sau, în cazul necorespunderii cerintelor prezentei legi, o decizie prin care refuza înregistrarea partidului. Pornind de la aceasta necesitate, adresam aceasta Cerere.

          

  3.În temeiul art.11 alin.(4) din Legii notificata, fiind responsabil de publicarea acestor informatii, sa publice în Monitorul Oficial al Republicii Moldova si pe pagina web a Ministerului Justitiei decizia luata.

           

Concomitent, în cazul în care Ministerul Justitiei nu se va conforma cadrului legal, va trata cazul cu reflux si va continua sa raspunda unor influente politice, ce creeaza impedimente în solutionarea legala a problemei înregistrarii Noii Redactii a Statutului – Partidul National Liberal va fi nevoit sa-si apere drepturile Constitutionale în organele jurisdictionale nationale si internationale.

         

  Nota: Anexam acestei Cereri, Pozitia Partidului National Liberal în legatura cu decizia Ministerului Justitiei de a sesiza Curtea Constitutionala, expusa în cadrul conferintei de presa din 19 ianuarie 2012.

Presedintele PNL Vitalia Pavlicenco

  

 POZIȚIA Partidului National Liberal în legatura cu decizia Ministerului Justitiei de a sesiza Curtea Constitutionala

 

PNL a primit, pe data de 17 ianuarie 2012, o Decizie a Ministerului Justitiei si o scrisoare adresata presedintelui PNL, dupa examinarea dosarului cu deciziile Congresului al III-lea din 3 decembrie 2011, a noii Redactii a Statutului si a Programului formatiunii. Ministerul Justitiei a decis înregistrarea în Registrul de stat al organizatiilor necomerciale a realegerii presedintelui Partidului National Liberal, în temeiul procesului-verbal al Congresului, precum si perfectarea si eliberarea extrasului din Registrul de stat al organizatiilor necomerciale.

 

Totodata, Ministerul Justitiei ne informeaza ca va sesiza Curtea Constitutionala privind interpretarea – în contextul obiectivului ”Unirii cu România”, fixat în Noua Redactie a Statutului si în noua Redactie a Programului – art.41(4) din Constitutia R.Moldova, care spune ca “Partidele si alte organizatii social-politice care, prin scopurile ori prin activitatea lor, militeaza împotriva pluralismului politic, a principiilor statului de drept, a suveranitatii si independentei, a integritatii teritoriale a Republicii Moldova, sînt neconstitutionale.”

 

Asteptam ca Ministerul Justitiei sa îsi respecte angajamentul si sa sesizeze Curtea Constitutionala.

 

În toti acesti ani, în Republica Moldova s-au confruntat cu problema neînregistrarii Statutului la Ministerul Justitiei partidele ce au fixat în documente vointa membrilor de a aspira si activa în directia lichidarii consecintelor Pactului Molotov-Ribbentrop pentru acest teritoriu românesc, pentru reîntregirea neamului românesc si pentru Unirea cu România.

 

Partidul National Liberal constata, cu mare regret, ca si în prezent, cînd la Putere se afla o guvernare pretins necomunista, pretins democrata, liberala, reformatoare si proeuropeana, continua abordarea – prin optica cercurilor imperiale rusesti – a obiectivului Unirii cu România a unui teritoriu, rupt din spatiul sau firesc în 1812, si aparut ca stat urmare a ocupatiei din 1940 de catre regimul sovietic.

 

Pe 3 decembrie 2012, Congresul al III-lea al PNL, desfasurat în spatiu public, având o prezenta impunatoare pentru un partid extraparlamentar, în conditiile unei societati total corupte si cu manifestari de presiune contra oponentilor politici, si-a votat statutar Obiectivul Unirii cu România, care este sfînt pentru toata populatia din Republica Moldova, indiferent de procesul de deznationalizare, de înfricosare si persecutare la care aceasta a fost supusa, în scopul cultivarii unei românofobii crunte, pe placul Kremlinului, care nu vrea sa se retraga nici azi dintr-un spatiu românesc, proclamat drept stat suveran.

 

Ministerul Justitiei a decis, însa, sa considere art.41(4) din Constitutie ca interpretabil, urmînd sa sesizeze Curtea Constitutionala. Consideram aceasta decizie ca executarea unui comandament-parte a scenariului antidemocratic, antiromânesc si antiPNL, ce include, presupunem, presiuni din partea sefului unui Guvern doar pretins liberal-democrat, ce include, de asemenea, ”preocuparea” liderului gagauz de la Comrat, instrument al premierului, pentru pretinsa ”neconstitutionalitate” a noului Statut al PNL, ce proclama ca obiectiv politic reunificarea a doua state românesti. PNL este consternat ca, desi induce o diversiune la adresa unitatii entitatii statale actuale, în care traim, un Partid al regiunilor, cînd nu exista ”regiuni” în al doilea stat românesc, iata ca îsi poate înregistra Statutul, iar un partid românesc, unionist, este supus, în continuare, represiunilor ideologice si politice, o functie a Ministerului Justitiei fiind pasata Curtii Constitutionale. Ar fi bine ca, în final, Curtea Constitutionala sa emia o decizie care sa puna punct pe specularile de durata pe marginea temei unioniste, interzise a fi abordata în spatiul public.

 

PNL este spargator politico-unionist în Republica Moldova, pentru ca îsi exercita activitatea din 16 decembrie 2006, înfruntînd constant oprelistele create de Ministerul Justitiei sub regim comunist, dar si dupa. Vedem, din pacate, ca metodele aplicate sunt aceleasi – antidemocratice, invocîndu-se ”notiuni fals sfinte” ca ”suveranitatea”, ”independenta”, ”statalitatea”, ”neutralitatea”, ”integritatea teritoriala” etc. – notiuni care nu i-au facut pe cetateni fericiti acasa, ci i-au alungat sa le apere prin bucatariile si saloanele de masaj din Europa.

 

Trecînd la principiile generale de drept constitutional, avem art.142 din Constitutie, neglijat, în mod uluitor, de specialistii de la Ministerul Justitiei, si intitulat ”Limitele revizuirii”, ce prevede: ”(1) Dispozitiile privind caracterul suveran, independent si unitar al statului, precum si cele referitoare la neutralitatea permanenta a statului, pot fi revizuite numai cu aprobarea lor prin referendum, cu votul majoritatii cetatenilor înscrisi în listele electorale.”

 

Amintim aici ca prima Declaratie de Unire, cea din 1918, a Sfatului Țarii, nu a fost niciodata abrogata, iar chestiunea Unirii a fost sugerata de chiar Declaratia de Independenta a Republicii Moldova din 1991, data uitarii de politicienii de la conducere, dupa 20 de ani de chin de dupa votarea Declaratiei, în loc sa se procedeze – si la noi – ca în Republicile Baltice care, imediat dupa 1990, au revenit la Legislatia si Constitutia de pîna în aanul 1918.

 

Declaratia de Independenta a Republicii Moldova spune, în mod univoc si clar, ca ”REPUBLICA MOLDOVA ESTE UN STAT SUVERAN, INDEPENDENT SI DEMOCRATIC, LIBER SA-SI HOTARASCA PREZENTUL SI VIITORUL, FARA NICI UN AMESTEC DIN AFARA, ÎN CONFORMITATE CU IDEALURILE SI NAZUINȚELE SFINTE ALE POPORULUI ÎN SPAȚIUL ISTORIC SI ETNIC AL DEVENIRII SALE NAȚIONALE”. Esential aici este dreptul la ”autodeterminare”, iar cuvintele-cheie sunt ”stat suveran, independent si democratic”, ”liber sa-si hotarasca prezentul si viitorul”.

 

De asemenea, Declaratia de Independenta consemneaza toate jaloanele tragice din istoria poporului român, dezmembrat, macerat teritorial si politic în 200 de ani de ocupatie ruso-sovietica:

 

Amintim opiniei publice ca PNL a cîstigat un proces de judecata în Curtea de Apel si în Curtea Suprema de Justitie cînd comunistii si-au dat mîna cu liberal-democratii, pentru a stopa, în timpul campaniei pentru referendumul din 5 septembrie 2010, spotul si mesajul unionist al partidului. Justitia moldoveneasca, în baza precedentelor CEDO, a anulat efortul represiv si antiunionist al Opozitiei si Puterii din R.Moldova, fapt ce nu a constituit, din pacate, pentru Ministerul Justitiei, un argument greu, menit sa ajute la abordrea corecta a functionarii partidelor în conditiile libertatii de exprimare si ale pluralismului politic. Astfel, în Scrisoarea adresata PNL, prin care partidul e anuntat despre neînregistrarea, deocamdata, a Noii Redactii a Statutului, se formuleaza paradoxala idee ca poti spune orice, inclusiv poti avea un mesaj, un spot unionist, o declaratie politica, dar nu le poti fixa pe toate acestea ca obiectiv politic în Statut.

 

PNL, conform deciziilor instantelor de judecata, ramîne, prin demersurile sale publice, sub protectia art.10 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului. Decizia Curtii de Apel Chisinau, mentinuta în vigoare de catre Curtea Suprema de Justitie, ne spune: ”Statul este, în ultima instanta, garantul pluralismului politic, care constituie unul dintre fundamentele esentiale ale unei societati democratice si una dintre conditiile de baza pentru progresul acesteia si al autodeterminarii fiecarui individ în parte (United Comunist Party of Turkey v.Turciei § 45). Or, a interzice reclamantului de a exprima liber optiunea politica de schimbare a structurii constitutionale a statului prin aderarea statului la uniuni statale aduce grave atingeri regimului democratic de guvernare.

 

Retinând jurisprudenta citata a CEDO, instanta de judecata ajunge la concluzia ca, în termenii Conventiei, a pleda pentru limitarea sau chiar pierderea suveranitatii statului prin astfel de masuri precum ar fi aderarea tarii la o uniune de state ca EU, CSI sau prin incorporarea teritoriului Republicii Moldova într-un alt stat cum ar fi România sau refacerea URSS, constituie o manifestare a libertatii de exprimare aflata sub protectia art. 10 al Conventiei, atîta timp cât autorii unor astfel de idei si opinii îsi propun sa le realizeze prin mijloace pasnice si constitutionale. In momentul în care autorii unor astfel de optiuni politice îsi propun sa le realizeze prin metode violente, anticonstitutionale si/sau antidemocratice, ei pierd protectia oferita de art. 10 al Conventiei.”

 

Pornind de la textul deciziilor judecatoresti, trezeste consternare abordarea Ministerului Justitiei în legatura cu pretinsa ”inclaritate” legata de ”metodele pasnice”, prin care va fi promovat obiectivul politic al PNL. Se uita de Constitutie, de alte legi ale Republicii Moldova, unde ”metode pasnice” înseamna, în acest context, ”prin referendum” sau ”prin Parlament – care este exponentul vointei populatiei”. Oricine trebuie judecat dupa actiunile sale, si nu dupa presupusele actiuni, asa cum interpreteaza Ministerul Justitiei ”mijloacele legale, nonviolente, conforme cu principiile fundamentale ale democratiei”, prin care PNL se angajeaza sa promoveze obiectivul Unirii, asa cum prevede Noua Redactie a Statutului PNL. E de remarcat ca toate Actele Unirii, produse în diferite timpuri si teritorii, ale poporului român, au avut loc pe cai pasnice, conform vointei poporului si a reprezentantilor sai legali. Asta spre deosebire de anexarile si ocupatiile la care a fost supus poporul român si care au fost consecinta santajului, ultimatumului, amenintarilor cu baionetele si armele, adica pe cai violente.

 

Unirea cu România nu înseamna distrugerea Republicii Moldova, ci, dimpotriva, o consolidare a statalitatii poporului român si a asigurarii drepturilor populatiei bastinase, mai ales în conditiile în care Rusia face presiuni prin Transnistria. Din Unirea cu România au de cîstigat istoric, moral, cultural, spiritual, economic si politic moldovenii de toate nationalitatile din Republica Moldova. Poate ca Ministerul Justitiei nu cunoaste sondajele care denota ca, din eventualii votanti ai PNL, trei din patru sunt rusolingvi, care înteleg bine democratia si perspectiva consolidarii Statului Român, membru al spatiului euroatlantic, printr-o unificare pe calea germana. Pentru ca baterea pasului pe loc, saracia si degradarea societatii în cei 20 de ani de dupa proclamarea Independentei impun identificarea altei cai de asigurare a unui trai mai bun si a conditiilor democratice de dezvoltare a societatii.

 

Exact aceasta abordare este consemnata, în mod explicit, în fragmentul din Statutul formatiunii, considerat de Ministerul Justitiei contrar normei constitutionale: „Partidul promoveaza imperativul reîntregirii neamului românesc, prin lichidarea consecintelor juridice ale Pactului criminal Molotov — Ribbentrop, ca sa se restabileasca adevarul istoric pentru partea poporului român ce locuieste în frontierele legale ale Republicii Moldova, recunoscute de ONU, dupa proclamarea Independentei fata de URSS. PNL pledeaza pentru unificarea – pe cale pasnica, democratica – a celor doua state românesti, adica pentru Unirea Republicii Moldova cu România, drept cea mai scurta cale de desprindere de sfera de influenta ruseasca si de accedere rapida în NATO si UE. Partidul militeaza pentnru acest obiectiv prin mijloace legale, nonviolente, conforme cu principiile fundamentale ale democratiei”.

 

Înregistrarea Statutului PNL este o hîrtie de turnesol pentru Puterea pretins necomunista si presa de orientare româneasca, dincolo de partizanatul politic. PNL a srijinit mereu partidele democratice cînd au fost supuse abuzurilor Puterii – e vorba de PPCD, PL si PLDM. Solicita si PNL acum partidelor sprijin în aceasta situatie vizînd obiectivul Unirii, asumat de formatiunea noastra.

 

Dreptul la autodeterminare, suveranitate, libertatea de a-si hotarî prezentul si viitorul este absolut, poporul e suveran si poate decide, în mod democratic, orice, inclusiv Unirea. A spune altfel înseamna sa înfrîngi suveranitatea poporului, caruia nu i se poate interzice sa-si hotarasca, în virtutea dreptului la autodeterminare, soarta, inclusiv decizînd Unirea cu România.

 

Daca Ministerul Justitiei interpreteaza art.41(4) în sensul în care un partid ar milita pentru anexarea Republicii Moldova la un alt stat, atunci ne întrebam cum abordam lucrurile cînd AIE militeaza pentru cedarea suveranitatii catre UE, iar PCRM – pentru cedarea suveranitatii catre Uniunea Euroasiatica? Sa rezulte ca, practic, toate partidele sunt neconstitutionale?

 

De ce obiectivul statutar al PNL de Unire a Republicii Moldova cu România nu intra în contradictie cu Constitutia? Nu intra pentru ca: ”1.Republica Moldova este un stat suveran si independent, unitar si indivizibil. 2.Suveranitatea nationala apartine cetatenilor Republicii Moldova, care o exercita în mod direct si prin organele lor reprezentative, în formele stabilite de Constitutie.”

 

Deci, daca populatia Republicii Moldova va dori Unirea, aceasta îsi va manifesta suveranitatea prin art.2 din Constitutie, cu aplicare asupra art.1. ”Independenta, unitatea si indiviziunea nu sunt afectate în cazul înfaptuirii Unirii prin vointa populara.”

 

De asemenea, art.3 ”Teritoriul” din Constiutie, prevede: ”1.Teritoriul Republicii Moldova este inalienabil. 2.Frontierele tarii sînt consfintite prin lege organica, respectîndu-se principiile si normele unanim recunoscute ale dreptului international.” Astfel – nimeni nu desprinde prin Unire teritorii din Republica Moldova. Legile organice se modifica prin intermediul Parlamentului, deci – inclusiv frontierele.

 

Nu mai spunem de ce institutiile statului nu vorbesc de art.11 din Constitutie, ”Republica Moldova, stat neutru”, care prevede ”1.Republica Moldova proclama neutralitatea sa permanenta. 2. Republica Moldova nu admite dislocarea de trupe militare ale altor state pe teritoriul sau.” Adica – nu admite trupe pe teritoriul sau, dar de 20 de ani a admis constant si înca nu le poate scoate!

 

Partidul National Liberal condamna Guvernele precedente si actualul Guvern liberal-democrat, care creeaza în permanenta conditii sufocante pentru partidele extraparlamentare românesti, unioniste, motivul fiind ca avem guvernanti prorusi, santajabili, antidemocrati si antiromâni.

 

PNL spera ca presa democratica va încerca sa detabuizeze subiectele legate de miscarea unionista si va cere institutiilor statului sa respecte Constiutia si legile.

 

PNL se îndoieste de prezentarea unei sesizari temeinice de catre Ministerul Justitiei la Curtea Constitutionala în apararea ideii de aplicare a art.41(4) Noii Redactii a Statutului PNL. PNL spera, însa, ca la Curtea Constitutionala se va examina cu toata seriozitatea acest caz de încalcare flagranta si de natura comunista a legii, în cazul PNL, va tine cont de deciziile de judecata emise privind mesajul unionist tinîndu-se cont de precedentele CEDO si va pune capat, odata si odata, acestor manifestari antidemocratice ale institutiilor statului, care sunt consecinta ideologiei moldoveniste, stataliste si antiromânesti, promovate de Guvernul liberal-democrat, personal de premierul Vlad Filat si de anturajul sau prorusesc, prin instrumentul numit Ministerul Justitiei, exact ca sub regimul Voronin.

 

PNL considera necesara solutionarea în interior, în cadrul legal existent, a chestiunii ce tine de înregistrarea Noii Redactii a Statutului PNL, pentru a se evita înca un litigiu la CEDO.


Chisinau, 19 ianuarie 2012 

 

SURSA: Blogul Vitaliei Pavlicenco

Alte ştiri despre: Vitalia Pavlicenco, Ministerul Justitiei, PNL,