12:30, 9 Octombrie 2015
, PRO TV

Veaceslav Negruta: “Smecherii s-au smecherit pe ei insisi"


Sa nu-mi mai spuna nimeni ca lucrurile care se intampla in jurul BNM, bancilor comerciale (mai multor), fluxuri financiare s.a.m.d. sunt dintr-o intamplare sau din cauza simplilor functionari in functii sau cu functii. Se vede clar ca in spatele celor ce se intampla stau anumite persoane si interese, interese straine intereselor publice si ale societatii din Republica Moldova.


 


Avem un nou exemplu de incercare de fentare a legiuitorului si bunului simt. Evident ca toate lucrurile iar au fost pregatite din timp, asa ca nimeni sa nu inteleaga, iar rezultatele (ilegalitatile) sa para legale, transparente si evident, cu participare intregii societati sau reprezentantilor acestora. Vorbesc despre demisia guvernatorului BNM si cautarea unui nou guvernator de BNM.Despre demisie s-a vorbit suficient. Pana la urma avem doar o intentie deocamdata. Care, conform prevederilor legale intrate in vigoare din 21 august 2015, poate deveni realitate doar cu votul a 2/3 din numarul total de deputati (67 de voturi) si nu mai tarziu de 21 decembrie (3 luni din momentul depunerii cererii, daca nu este retrasa cererea si apoi depusa iar, pentru a mai prelungi cu alte 3 luni aceasta numaratoare inversa si perioada de asteptare ).

 

Dar sunt la fel de interesante alte modificari operate la Legea privind Banca Nationala a Moldovei, care au intrat in vigoare tot din 21 august 2015 si vizeaza deja aspectul de numire a noului guvernator.

 

1. Nu exista o procedura descrisa, precum si cerinte inaintate fata de un nou guvernator al BNM (au disparut). Chiar daca anume aceasta persoana este principala persoana care reprezinta institutia independenta BNM.

 

2. Apare o alta structura de conducere a BNM, Consiliul de supraveghere (7 membri) si Comitetul executiv (5 membri). Presedinte ale ambelor organe este guvernatorul BNM. in ambele organe, alaturi de guvernator, sunt inca doua aceleasi persoane care au si statut de vice-guvernatori (unul e prim-vice). Nu discutam acum aspectul de conflict de interese, cand aceleasi persoane executa si se consulta tot pe ele. Ca si faptul ca in Consiliul consultativ nici nume notorii din exterior din domeniul finantelor si monetar nu pot fi incluse. E alta problema.

 

3. Dar, art. 23 punct 7 stabileste conditii cine pot fi membri in Consiliu si membri in Comitet si nu sunt stabilite conditii fata de cine poate fi guvernator si 2 vice-guvernatori (unul dintre care este prim-viceguvernator), care ulterior, dupa numire, vor intra si in Consiliu, si in Comitet.

 

4. Deci, pentru membri in Consiliu sunt stabilite urmatoarele conditii(de rand cu cetatenia, studii, reputatia): are o experienta de munca de cel putin 10 ani in domeniul financiar, juridic sau de audit  ORI  intr-o functie stiintifica sau academica in aceste domenii.

 

5. Iar pentru membri in Comitet (de rand cu cetatenia, studii, reputatia): are o experienta de munca de cel putin 10 ani in domeniul financiar sau monetar.

 

6. Din p.4 si 5 reiese ca cerintele sunt mai permisive (mai largi) fata de membrii Consiliului, dar sunt rigide (sec – 10 ani in domeniu financiar sau monetar).

 

Si aici apare o intrebare: care cerinte vor fi inaintate fata de viitorul guvernator? Logic si in „spiritul modificarilor” gandite de unii si plasate in Legea BNM din 21 august 2015 ar fi trebuit sa avem printre candidati si auditori (mai multa lume stie de ce, de prin 2009 incoace), si juristi (indiferent de unde) si din mediul stiintific si academic (academic, dar conectat la domeniul financiar, juridic sau de audit). Buna formulare, nu? Totusi vorbim de BNM!

 

Dar daca sa ne uitam atent ca functia de Guvernator este una executivatotusi, logic ar trebui sa fie aplicate cerintele ca in cazul membrilor din Comitetul executiv, adica 10 ani experienta in domeniul financiar si monetar. si asta se refera si fata de prim-viceguvernator, precum si vice-guvernator care va fi parte a ambelor organe, Consiliu si Comitet. Pentru ca mai este ceva: daca se aplica cerintele permisive ca in cazul membrilor Consiliului consultativ, atunci avem o problema (aici cred ca autorii modificarilor au dat-o in bara): guvernatorul nu va putea fi membru si presedinte al Comitetului executiv… Ca si ceilalti doi (prim-viceguvernator si viceguvernator) dealtfel. Si ajungem la un blocaj legal, institutional si functional. Nu cred ca chiar asta s-a dorit.Ca anume asa a fost gandit, vine sa confirme si lista cerintelor inaintate fata de potentialii candidati, deocamdata ca proiect, propusa de cineva in comisia creata de presedintele Parlamentului Candu, ieri 7 octombrie (o vedem pe pagina dintr-o retea de socializare a membrului comisiei Sergiu Gaibu). Unde cerintele sunt exact acele permisive, ca in cazul unui membru al Consiliului. Asta din start demasca intentiile, dar totodata si contradictiile, care urmeaza sa le vedem la urmatoarele sedinte ale comisiei.

 

Sper ca nu se va recurge la modificarea Legii BNM in regim de urgenta, prin asumare de raspundere ;-), pentru a „corecta greseala”.Cum se rezolva o asa situatie? Sa-i vedem.Creatie si ingeniozitate sa aveti, domnilor arhitecti ai dezastrului bancar!

 

P.S. Reality show: vineri –urmeaza seria a doua din serialul de lung metraj. intre timp, in liniste (fara comisie) si ferit de ochii lumii, ochi ocupati cu vizionarea serialului, are loc identificarea si selectarea adevarata a unui guvernator si a celorlalti la pachet (casting – ce cuvant potrivit, ce radacina de cuvant).

 

Sursa: Blogul lui Veaceslav Negruta

Alte ştiri despre: