15:48, 18 Septembrie 2014
, PRO TV

Valeriu Munteanu: Restantierii


Astazi este joi, deja 18 septembrie, iar la ora 10.00 urma sa inceapa sedinta plenara a Parlamentului Republicii Moldova, dar de unde atata responsabilitate si seriozitate din partea guvernantilor nostri, care in loc sa-si duca Crucea obligatiilor unor oameni de stat pana la urma, adica pana la expirarea efectiva a mandatelor de deputat, isi poarta oasele mult prea odihnite de atata guvernare pe potecile inguste si pline de scaieti ale minciunii.


Ultima sedinta plenara a legislativului, din sesiunea de primavara—vara, atunci cand din lipsa majoritatii parlamentare, Guvernul a trebuit sa-si asume raspunderea pe mai multe proiecte de lege (act realizat datorita prezentei deputatilor Partidului Liberal), a avut loc in data de 22 iulie, iar timp de doua luni Parlamentul nu se mai poate intruni in sedinte plenare, din cauza problemelor intestinale ale coalitiei de guvernare, macinata de animozitati pline de angoasa si mega-scandaluri de coruptie.

 

In Parlament sunt inregistrate la moment 528 de legi, dintre care 73 au fost deja examinate in lectura I, 3 se afla in procedura lecturii finale, iar 3 sunt la reexaminare. Mai mult decat atat, Guvernul a expediat Parlamentului o lista cu 33 de legi, care urmeaza sa fie examinate in mod prioritar, iar multe dintre aceste documente reprezinta angajamente ale Republicii Moldova in fata partenerilor nostri europeni, inclusiv pe dimensiunea liberalizarii de vize.

 

Caracterul perfid al relatiilor din interiorul arcului guvernamental, bazat pe furt si pe minciuna, blocheaza procesul legislativ, pentru ca actantii guvernarii, incearca sa taraie in ordinea de zi a Parlamentului mai multe proiecte de legi, de interes personal sau de grup, in detrimentul interesului general al societatii, blocand astfel zeci de proiecte, care isi asteapta demult adoptarea.

 

Printre cele mai importante si imperios necesare as remarca: proiectul de lege nr. 35 din 04 02 2014, privind promovarea unui cadru comprehensiv in domeniul tutunului, proiectul nr. 296 din 02 07 2014, privind transparentizarea finantarii partidelor politice, proiectul 205 din 04 06 2014, pentru realizarea proiectului Ghilotina 2+, proiectul nr. 231 din 17 06 2014, privind subventionarea in agricultura, proiectul 339 din 02 09 2014, care vizeaza reabilitarea sistemelor de irigare pe raurile Prut si Nistru, proiectul 343 din 10 09 2014, pentru implementarea recomandarilor Bancii Mondiale si a FMI in domeniul datoriei publice s.a.

 

Mai mult decat atat, Parlamentul, sau mai exact majoritatea parlamentara, are obligatia morala sa adopte pana la inceperea campaniei electorale politica bugetar fiscala, bugetul de stat si bugetele CNAM si CNAS.

 

Partidul Liberal insista de patru ani incoace ca politica bugetar fiscala sa fie adoptata pentru un termen de trei ani, conferind astfel un cadru de stabilitate si previzibilitate fiscala, pentru cresterea atractivitatii investitionale, ori nu cred ca a existat vreun investitor serios, care a dorit sa investeasca in Republica Moldova 10 sau 20 de milioane de euro, in situatia cand politica bugetar fiscala, nu doar ca era adoptata anual, in luna decembrie, cu mare intarziere, dar mai si era amendata ori de cate ori vroia muschiul lui Veaceslav Pavlovici Ionita, ori a unor „barbi-negre” de la Ministerul de Finante, care dupa ce a semnat actul de dare de pomana a BEM, a dat bir cu fugitii, sperand astfel ca legea penala ii va pierde urma.

 

Neadoptarea pachetului de legi bugetar–fiscale pana la sfarsitul anului calendaristic, va bloca implementarea de la 1 ianuarie 2015 a noii formule de finantare a satelor si oraselor, suspendand astfel intrarea in vigoare a acestei importante reforme cu inca un an, spre nemultumirea partenerilor nostri de dezvoltare, care au criticat deja, destul de dur, autoritatile centrale pentru ne dorinta descentralizarii fiscale. Dar de unde atata deschidere din partea ghindei si a trandafirului, care stiu ca un primar puternic, cu un buget propriu suficient, nu va imparti orez si macaroane in campaniile electorale.

 

Dar guvernantii nostri, una fac si alta fumeaza, tipa in fiecare zi ca sunt mari „eurofili”, dar nu doresc sa reformeze procuratura, motiv pentru care Comisia Europeana a taiat finantarea in acest domeniu; tipa ca vor sa lupte cu coruptia, dar SUA a intrerupt finantarea proiectelor de sustinere a reformarii CNA pe motivul modului inadecvat si netransparent in care s-au facut anumite numiri la conducerea institutiei responsabile de prevenirea si combaterea coruptiei. Reprezentantii UE la Chisinau au reclamat furtul banilor proveniti din granturile si creditele UE, cerand investigarea cazurilor si schimbarea responsabililor de la Cancelaria de Stat, dar guvernatii au ascuns scandalul sub pres si rup camasa verde de pe ei pentru pastrarea inscaunatilor la functiilor lor laptoase.

 

Intr-o tara cu adevarat democratica si bazata pe respectul fata de lege, dar si fata de partenerii, care incearca din rasputeri sa te ajute sa-ti alegi graul de neghina, astfel de derapaje, ar fi dus la oprobiul public si ar fi determinat demisii la nivel inalt, la noi, insa, din contra, justitiabilii sunt numai buni de pus la icoane si de umplut lista electorala.



Alte ştiri despre: