14:42, 30 Iunie 2014
, PRO TV

Valeriu Munteanu: De la cincinalele lui Stalin la trienalele lui Filat


Iosif Vissarionovici Djugasvili (numit si Stalin), dupa ce a preluat conducerea Partidului Comunist al Uniunii Sovietice si, respectiv, a Uniunii Republicilor Sovietice Socialiste, a inlocuit NEP-ul (Noua Politica Economica) a lui Lenin, cu Planurile cincinale.


 

Cincinalele au fost o serie de actiuni create de Gosplan, pentru planificarea economica centralizata la nivel national, concepute pentru a duce la dezvoltarea rapida a economiei Uniunii Sovietice. Planurile aveau la baza liniile directoare stabilite de PCUS, pentru dezvoltarea economica.

 

Primul plan cincinal a fost elaborat in 1928, pentru perioada 1929—1933 si a fost indeplinit cu un an mai devreme, ultimul cincinal stalinist, cel de-al 13-lea, a fost prevazut pentru perioada 1991—1995 si nu a mai fost realizat, pentru ca Uniunea Sovietica s-a dezintegrat (Si Slava Ţie, Doamne!).

 

Realizarea planurilor cincinale devenise cuvantul de ordine a birocratiei sovietice, astfel a fost elaborat un sistem diabolic, menit sa asigure realizarea ambitiilor barbare ale lui Stalin. In toate fabricile si uzinele se contabilizau strict reusitele fiecarui muncitor, iar cei care nu reuseau sa-si indeplineasca sarcinile, erau criticati si umiliti in public, alteori acesti muncitori puteau fi acuzati de sabotarea planurilor cincinale, condamnati la moarte sau trimisi in lagarele de munca silnica – GULAG.

 

Vladimir Vasilievici Filat (numit si Vlad Filat), dupa ce a fost demis din functia de prim ministru, pentru suspiciuni de putrejune (actiune realizata, inclusiv, cu „ajutorul” colegilor sai de coalitie, despre care V.V. Filat spune, citez: „am increde in partenerii mei”)  a conceput un plan (Planul PLDM 2020), cu ajutorul caruia ar dori sa se agate din nou de timona laptoasa a Guvernului.

 

Poate cea mai pregnanta minciuna gogonata din acest „document” infantil (pe care nu obosesc sa-l redescopar), o reprezinta „angajamentele” PLDM pentru aderarea la Uniunea Europeana, citez: „Pana in 2017 Republica Moldova va deveni tara-candidat pentru aderarea la UE”, „In 2020 Republica Moldova va deveni stat membru al UE”. Altfel spus, intr-un trienal filatis (sau poate filatelist) vom obtine statutul de tara-candidat, iar in urmatorul trienal vom deveni stat membru al UE. O minciuna mai grosolana nu putea fi inventata.

 

De dragul populismului, Filat ar vrea sa ne convinga ca Republica Moldova va reusi sa se integreze in UE, in sase ani de la semnarea Acordului de Asociere, performanta pe care nu reusit-o nici un stat in istoria sa, chiar daca multe din statele aspirante corespundeau in mare masura standardelor Uniunii Europene.

 

In termeni de negociere a aderarii la UE, semnarea Acordului de asociere nici nu poate fi privit ca punct de reper temporal, bornele fiind depunerea candidaturii de aderare la UE si respectiv inceperea propriu-zisa a negocierilor cu UE. Astfel, privite din aceasta perspectiva ultimele 13 state, care au aderat la UE au avut nevoie de 8—14 ani pentru a deveni state membre ale UE, atentie! de 8 ani au avut nevoie Cehia si Slovenia, care la momentul aderarii depaseau cu mult unele state din sudul Europei, membre ale UE.

 

Dupa aderarea Croatiei la UE, in 2013, zona de potentiala extindere s-a deplasat catre tarile din pachetul Balcanilor de vest, pentru ca Turcia, un aspirant mai vechi (care este si membru al NATO), are inca multe si grave probleme deschise, iar Islanda, care a depus cerere de aderare la UE in 2009, dupa o criza financiara fara de precedent, inca nu a deschis negocierile de aderare, preferand cel mai probabil sa ramana in continuare solitara.

 

Tara

Semnarea acordului european sau de asociere

Data depunerii candidaturii de aderare la UE

Inceperea negocierilor de aderare cu UE

A devenit membru UE

Croaţia

 

2003

2007

2013

Bulgaria

1993

1995

2000

2007

Romania

1993

1995

2000

2007

Letonia

1995

1995

2000

2004

Lituania

1995

1995

2000

2004

Malta

1970

1990

2000

2004

Slovacia

1993

1995

2000

2004

Cipru

1972

1990

1998

2004

Estonia

1995

1995

1998

2004

Ungaria

1991

1994

1998

2004

Polonia

1991

1994

1998

2004

Cehia

1993

1996

1998

2004

Slovenia

1996

1996

1998

2004

Turcia

1963

1987

2005

Serbia

 

2009

2014

Muntenegru

 

2008

2012

Islanda

 

2009

 

Macedonia

 

2004

 

Albania

 

2009

24 iunie 2014 !!!

Republica Moldova

2014 !?

 

Tarile din pachetul Balcanilor de vest (Albania, Serbia, Muntenegru si Macedonia), care depasesc cu mult Republica Moldova la toti parametrii de evaluare, parcurg lent si nu fara emotii etapele integrationiste, avand in fata inca multi ani de schimbari interne si de negocieri cu UE.

 

Republica Moldova a fost inclusa in „Pachetul” Parteneriatului estic, initiat de Polonia si Suedia in 2008 (primul summit a avut loc la data de 7 mai 2009 la Praga), unde, alaturi de statul nostru, mai sunt incluse: Ucraina, Belarus, Azerbaidjan, Armenia si Georgia. Soarta Parteneriatului estic este, usor spus, incert, la acest moment, avand in vedere ca majoritatea tarilor au cedat presiunilor Federatiei Ruse, preferand sa ramana in zona de confort a rusilor.

 

Republica Moldova este cea mai disciplinata exponenta a parteneriatului estic, dar cu toate acestea, pana in acest moment nu a obtinut o solutie individuala in cadrul Parteneriatului estic, la fel este dezagregata in continuare, la nivelul UE, solutia includerii statului nostru in pachetul Balcanilor de vest (solutie propusa de Traian Basescu, inca acum 4—5 ani in urma), astfel orice termeni temporali privind aderarea noastra la UE, sunt speculativi, ori astazi nu exista nici un document oficial sau declaratie-angajament, pe care s-ar repera liderul PLDM.

 

Am revazut filmul conferintei de presa, unde a fost lansat „Programul PLDM 2020”, citind neincredere si indignare pe fata primului ministru Iurie Leanca, care era poate unicul om din acea sala, care intelegea perfect ca Filat triseaza din nou, iar trienalele lui raman a fi irealizabile, sau cel mai probabil, Iurie Leanca a primit acest „program profetic” in dimineata lansarii, la fel precum l-au primit si ceilalti membri PLDM, chemati impasibil, sa asiste la acel spectacol de prost gust.

 

Exista zeci de documente sectoriale, Strategii si Planuri de actiuni, adoptate de Parlamentul Republicii Moldova in ultimii cinci ani, care sunt neglijate si nesocotite de institutiile responsabile, astfel implementarea trunchiata si in masura insuficienta a Strategiei pentru reforma in justitie si a Strategiei nationale anticoruptie, nu au urnit carul din loc, iar Strategia nationala de descentralizare, este neglijata in totalitate, cu toate acestea cei care sunt (i)responsabili de realizarea „acestor trienale” sunt favoritii „safului”, nu sunt mustrati, nu sunt admonestati, nu sunt dusi in… Gulag…, ci continua sa paraziteze pe functiile pe care le au, privind mandatul ca pe o feuda primita de la suzeran.

 

P.S. Recent, profesorul Dan Dungaciu, a lansat la Bucuresti (iar ieri si la Chisinau) cartea „7 teme fundamentale pentru Romania”, unde gasim un capitol consistent despre Republica Moldova: „Moldova ante portas: integrare prin reunificare sau reunificare prin integrare?”. Unificarea prin integrare, este un proces lung, anevoios si care nu depinde doar de noi, ci depinde de 28 de tari membre ale UE si de multe alte aspecte circumstantiale nestiute, pe cand integrarea prin reunificare, depinde doar de noi, pentru ca Romania este deja stat membru al UE si NATO si va accepta neconditionat si neintarziat reunificarea poporului roman, aflat temporar in doua state romanesti.

 

Alte ştiri despre: