11:53, 6 Noiembrie 2015
, PRO TV

George Damian: "Corul bocitoarelor: Romania a pierdut Republica Moldova! Capcanele exportului de partizanat"


Ca sa pierzi ceva mai intai trebuie sa fi avut acel ceva. Or Romania nu a ”avut“ niciodata Republica Moldova - cam de aici trebuie pornita orice discutie rationala (Basarabia a facut parte din Romania in perioada interbelica, dar vorbim de Basarabia, cu tot cu litoralul Marii Negre, plus Bucovina de Nord).




Republica Moldova este un fost stat sovietic cu probleme de identitate nationala, probleme economice, probleme de securitate – toate mostenite de la Uniunea Sovietica, probleme lasate intentionat sa macine oamenii ramasi intre Prut si Nistru. Disparitia unei sume estimate la un miliard de dolari din mai multe banci a dezechilibrat bugetul micii republici si a declansat un val de proteste si un gigantic dezechilibru politic – aruncand in aer orice fel de reforme, orice fel de posibilitate reala de punere in aplicare a Acordului de Asociere cu UE. Fostul premier Vlad Filat a fost arestat si este cercetat pentru implicare in acest jaf. Parerea generala in Republica Moldova este ca nu avem de-a face cu o lupta reala cu coruptia, ci cu reglare de conturi intre oligarhi.   


Acum exista oarecum o unitate de vederi in randurile analistilor si celor care scriu despre Republica Moldova de la Bucuresti, avem un tablou pictat fara nici o trasatura de penel gresita, cu linii ferme. Schema este clara: Vlad Plahotniuc este un bandit-oligarh-mafiot care a incalecat Republica Moldova si o intoarce spre Rusia in cadrul luptei sale cu Vlad Filat, care este si el putin bandit-oligarh-mafiot, dar nu asa de bandit-oligarh-mafiot ca Plahotniuc. Totul e clar, totul merge pe un curs stabilit, Plahotniuc domina fara drept de apel si Republica Moldova este pierduta – asta este concluzia majoritatii analizelor de la Bucuresti.


Export de partizanat politic 


In realitate avem de-a face cu un export de partizanat politic de la Chisinau la Bucuresti. Imaginea predominant negativa a lui Plahotniuc a fost trasferata cu succes in spatiul public de la Bucuresti. Asocierea lui Plahotniuc cu social-democratii din Romania (Partidul Democrat face parte din aceeasi familie politica cu PSD) a devenit o dovada a unei cardasii transfrontaliere a raului absolut.   


Chiar nu am de gand sa ii iau apararea lui Plahotniuc, are cine sa faca asta. Sunt multe pete albe necartografiate in trecutul acestui om de afaceri intrat in politica, nu sunt lamurite in totalitate rolurile jucate de el in timpul guvernarii comuniste a lui Vladimir Voronin, exista nenumarate anchete jurnalistice asupra afacerilor lui, afaceri la lumina si afaceri subterane. Este certa confruntarea dintre Vlad Plahotniuc si Vlad Filat, este limpede ca se ciocnesc la Chisinau cercuri de interese care nu sunt foarte bine intelese la Bucuresti. Eu am o singura certitudine: daca Vlad Filat ar fi putut, nu ar fi avut nici o retinere sa-l zdrobeasca pe Vlad Plahotniuc.   


Bucurestiul a mai avut parte de experienta exportului de partizanat – si vorbesc despre cazul Iurie Rosca, sustinut de Romania pana in momentul cand Rosca a inceput sa se intoarca spre est cu tot cu suflet. Acum la Bucuresti nu a mai fost exportata o simpatie, o sustinere pentru un anumit personaj – ci s-a reusit un transfer de antipatie, de ura publica. Nu stiu daca Romania isi mai poate permite repetarea unui astfel de experiment.


Fortele din Chisinau 


Sa recapitulam ce exista la Chisinau. Trei partide declarat pro-europene: Partidul Liberal (de dreapta, asumat pro-roman, 13 deputati), Partidul Liberal Democrat (PLDM, de centru-dreapta, 19 deputati, unul in puscarie, Vlad Filat), Partidul Democrat (PD, de centru-stanga, 19 deputati, Plahotniuc s-a retras din Parlament si functiile politice). Apoi avem partidele care se pronunta impotriva aplicarii Acordului de Asociere cu UE: Partidul Comunistilor (care doreste o renegociere, 21 deputati), Partidul Socialistilor (care vrea denuntarea si reorientarea catre Rusia, 24 deputati), Partidul Nostru (neparlamentar, condus de demagogul Renato Usatii, pro-rus). In strada avem doua tabere, doua manifestatii permanente gata sa exercite presiuni si sa declanseze tulburari publice: Platforma Demnitate si Adevar pe de o parte, pe de alta gruparile aliate ale lui Renato Usatii si Partidului Socialistilor. Deocamdata cele doua tabere nu au recurs la gesturi fara cale de intoarcere, s-au rezumat sa tatoneze rezistenta si capacitatea de reactie a fortelor de ordine – Platforma DA a asediat sediul unei firme a lui Plahotniuc, sustinatorii lui Usatii au blocat bulevardul Ştefan cel Mare, principala artera a Chisinaului. Pe langa toate acestea mai exista gruparea formata din 3 deputati coordonata de Iurie Leanca, fostul premier care beneficiaza de o mare simpatie din partea Occidentului.   


Socialistii si Platforma DA cer demisia intregii conduceri a Republicii Moldova si organizarea de alegeri anticipate. In paralel exista o serie de acuzatii reciproce: Vlad Filat si PLDM ar sustine protestul Platformei DA, Vlad Plahotniuc ar avea o influenta asupra lui Renato Usatii si protestului organizat de el. Avand in fata harta fortelor politice existente si a intereselor asumate nu ne ramane decat sa analizam posibilele scenarii si eventualele interese ale Romaniei in acestea.   


Scenariul constitutional 


Aritmetica legii fundamentale este simpla: cu 6 luni inainte de incheierea mandatului presedintelui nu se pot organiza alegeri anticipate. Presupunand ca ramanem intr-un scenariu constitutional la Chisinau nu exista foarte multe optiuni.   


Ceea ce se intampla acum este negocierea unui nou guvern. Ar urma sa participe la eventuala noua coalitie PD, PL, PLDM si gruparea Leanca – toti mai putin PLDM si-au anuntat intentia sa faca asta. In acest caz PD se impune ca centru de putere si forta – PLDM are liderul Vlad Filat in spatele gratiilor si un premier demis, pe Valeriu Strelet. Cel mai probabil se va negocia o impartire a functiilor cu includerea functiei de presedinte in aceasta negociere. Cu tot cu gruparea Leanca, noua coalitie ar avea doar 53 de voturi, ceea ce este de ajun pentru instalarea unui nou guvern – insa lipsesc 8 voturi pentru alegerea unui presedinte in luna martie 2016. Exista ideea alegerii presedintelui prin vot direct, sustinuta de PLDM si promovata de protestatarii Platformei DA – insa din punct de vedere constitutional nu vor putea fi facute schimbarile legale necesare, daca ramanem in limitele actualei constitutii urmatorul presedinte al Republicii Moldova va fi ales tot de Parlament.   


Per ansamblu mai sunt 5 luni in care Republica Moldova poate fi guvernata de un guvern interimar cata vreme este imposibila dizolvarea Parlamentului si nu se va ajunge la un acord pentru o noua majoritate. In tot acest timp se poate ajunge la multe intelegeri – sau la nici una, am mai vazut de multe ori aceasta situatie la Chisinau.   


Conform acestui scenariu, cu un guvern interimar sau cu un guvern fara viitor clar si majoritate stabila in lipsa unei intelegeri asupra postului de presedinte vom avea probleme economice majore la Chisinau fara un acord cu FMI. Acordul de Asociere cu UE si promisiunile de reforme vor ramane vorbe goale in continuare – iar asta ne arunca inspre scenariul neconstitutional.  

 
Iesirea din legalitate 


Nu este clar in ce masura taberele de protestatari concentrate in centrul Chisinaului sunt dispuse si au capacitatea de a provoca o rasturnare care sa arunce in aer legalitatea existenta in Republica Moldova. Am in vedere renuntarea la constitutionalitate, anularea regulilor in timpul jocului sub presiunea strazii si organizarea de alegeri anticipate. Presiunea strazii ar putea fi una regizata, dar poate fi si una naturala, declansata de un colaps economic rasunator. De aici se poate intampla cam orice. Iesirea din legalitate intr-un stat slab ca Republica Moldova o poate lua in orice directie. Organizarea unor alegeri pe genunchi, in afara standardelor internationale, fara observatori, contestate de anumite forte politice ar arunca Republica Moldova inapoi in haosul de la destramarea Uniunii Sovietice. Nu pot fi excluse total nici unele evolutii ”dure”, despre care nici nu vreau sa vorbesc. Iesirea din cadrul constitutional ar anula Acordul de Asociere cu UE si ar pune sub semnul intrebarii restul intelegerilor asumate de clasa politica de la Chisinau.  


Interesele Romaniei 


Acestea sunt simple. Nu este vorba de a pierde sau nu Republica Moldova, este vorba de interese directe. In primul rand Romania are nevoie ca Republica Moldova sa ramana un vecin stabil si predictibil din punct de vedere economic si politic. Asta exclude orice fel de iesire din constitutionalitate la Chisinau cum ar fi alegerile anticipate organizate sub presiunea strazii sau a unui colaps economic. Un scenariu ”dur” iese din orice fel de calcule dezirabile. In al doilea rand Romania are interesul ca Acordul de Asociere al Republicii Moldova sa ramana in vigoare si sa fie pus in aplicare. Orice fel de scenariu in care este denuntat sau suspendat acest tratat este contrar intereselor Romaniei. In al treilea rand Romania are interesul ca sa inceapa la Chisinau o combatere reala a coruptiei pentru ca macar pe termen mediu Republica Moldova sa devina un stat sustenabil, insa Romania nu se poate implica in combaterea coruptiei la Chisinau printr-un transfer fizic al DNA.   


In acest moment Romania nu trebuie sa faca doua greseli: 1) sa se amestece in partizanatele politice de la Chisinau, in luptele de imagine purtate intre gruparile aflate in confruntare aici; 2) sa abandoneze sustinerea Republicii Moldova in interiorul UE, sa considere si sa trateze Republica Moldova drept un stat esuat unde nu se mai poate face nimic.  

 
Mesajul public dominant in acest moment la Bucuresti este unul de tip alb/ negru – Plahotniuc este oligarhul care conduce din umbra Republica Moldova ca pe un stat mafiot, iar Republica Moldova este un stat esuat unde nu se mai poate face nimic, o incurcatura de care trebuie sa ne debarasam. Acest tip de mesaj creeaza o presiune care impinge autoritatile romane sa comita exact greselile pe care ar trebui sa le evite. Nici una din fortele active pe scena politica de la Chisinau in acest moment nu isi poate asigura dominatia si toate aceste forte isi cauta aliati si sustinatori in afara granitelor. Romania trebuie sa evite aceasta capcana si sa isi indemne si partenerii sa faca acelasi lucru.  

 
Scenariul ideal pentru Republica Moldova ar fi constituirea unei majoritati politice care sa puna in aplicare Acordul de Asociere cu UE, sa obtina sprijin financiar international, sa demareze reformele necesare, sa combata coruptia si sa asigure stabilitatea politica si economica a tarii.  

 

Sursa: Blogul lui George Damian pe Adevarul.ro

Alte ştiri despre: